6 Upgrades die je fiets gegarandeerd leuker maken (deel 2/2)

Zin in wat nieuws, maar geen geld voor een nieuwe fiets? In deze reeks 6 tips om je fiets een functionele makeover te geven. Het resultaat: een fiets die er anders uitziet, die anders voelt en stiekem net effe wat lekkerder rijdt. Soms is anders gewoon beter. In dit tweede deel 3 upgrades voor meer controle, meer vrijheid en een maatgesneden aandrijving.
TEKST EN FOTO’S: MICHEL ROMEN
 

Banden

4. Redelijk ‘brave’ banden zoals de Schwalbe Racing Ralph en Rocket Ron rijden in Nederland met duizenden rond. En begrijpelijk, want de trails in Nederland zijn ook vrij braaf. En dan is een lichte en licht rollende band prima. Zoek je echter wel eens een uitdaging op, dan komen deze banden al gauw aan hun grenzen. Qua grip, comfort en lekbestendigheid.
 
 
Als je het gewicht en de rolweerstand van een grovere band voor lief neemt, dan gaat er een wereld voor je open. Bochtengrip ohne ende, remmen alsof je een anker uitgooit en als op een vliegend tapijt over een rockgarden: brede banden met flinke noppen laten een brutalere rijstijl toe en vergeven je af en toe een stuurfoutje. Een brede voorband met flinke noppen geeft je het gevoel dat je op rails door de bocht gaat en onder alle omstandigheden volle bak kunt remmen. Hier merk je de meeste vooruitgang. Aan de achterband merk je vooral verschil in tractie en comfort.
Vind je het vervelend om die zware sloffen omhoog te trappen? Bedenk je dan dat dat ook prima training is. En in plaats van angst voor het afdalen, zul je je erop verheugen.
 
Prijs: vanaf circa 30,- euro per band
Gewicht: 300-600 gram extra
 

Flat pedals

5. Klikpedalen zijn voor de meeste mountainbikers de norm. En dat is heel begrijpelijk: omdat je hiermee ook kunt trekken aan het pedaal kun je efficiënter trappen. Je hebt meer kracht bij het trappen en 100% grip, wat zowel bij het klimmen als in ruwe afdalingen erg prettig is. En de ‘klik’ voelt en klinkt nou eenmaal lekker professioneel.
Waarom zou je er dan vanaf willen zien? Laat me vooropstellen dat klikpedalen onder veel omstandigheden terecht eerste keus zijn. Maar zodra er technische uitdagingen voor je wielen verschijnen, dan kun je soms wat vrijheid op de fiets gebruiken. Vrijheid om een voetje aan de grond te zetten, of om je voet op het pedaal te draaien. En de vrijheid om een nieuwe techniek te oefenen zonder het risico dat je met fiets en al op je zij valt of over de kop slaat.
 
 
Platformpedalen of flat pedals geven je die vrijheid. Kleine pinnetjes op het pedaaloppervlak zorgen voor enorm veel grip, maar je hebt altijd de mogelijkheid om van de fiets te stappen (of springen). En je leert er beter mee rijden. Je traint je traptechniek, omdat je met platformpedalen nadrukkelijk voorbij het ‘dode punt’ moet trappen in de pedaalcyclus. Je sprongtechniek verbetert, omdat je niet aan de pedalen kunt trekken en daardoor meer gebruik maakt van gewichtsverplaatsing, een achterwaartse trapbeweging en de veerkracht van de fiets. Je verlegt je grenzen gemakkelijker, omdat je op elk moment de fiets kunt verlaten. Een voetje uitsteken als je plat door de bocht gaat, of voor het evenwicht een been uitzwaaien – flat pedals zijn ideaal bij het spelen op de fiets.
Dus doe je klikpedalen niet weg, maar rijd ook af en toe eens met flats. Je zult er geen spijt van krijgen. En ben je een beginnende mountainbiker, blijf dan voorlopig even op platformpedalen rondrijden. En koop een paar scheenbeschermers!
 
Prijs: vanaf circa 30,- euro
Gewicht: 0-200 gram extra
 

1×10

6. Laten we wel wezen – voorderailleurs zijn nu niet bepaald de heilige graal van de aandrijflijn. Chainsuck, modderophopingen en defecten: in de 30 jaar dat er voorderailleurs op mountainbikes worden gebruikt, is er weinig vooruitgang geboekt. En dat terwijl ze voor veel rijders totaal overbodig zijn.
Een simpel rekenvoorbeeld. Men neme een 29er met een 30-tands kettingblad en een 10-speed cassette met 11 tot 36 tanden. Uitgaande van een trapfrequentie van 90 omwentelingen per minuut, kom je op een snelheid van 34 kilometer per uur. Dat is al ontzettend hard op een beetje technisch parcours. Bergop kun je – met voldoende juice in de benen – de trapfrequentie verlagen naar 60 omwentelingen per minuut en rol je met het lichtste verzet 6,9 km/u. Stapvoets dus. Wat is de laatste keer dat je langzamer dan dat hebt geklommen?
 
 
Natuurlijk is dit erg kort door de bocht, maar feit is dat het bereik van de cassette je genoeg spreiding geeft voor de meeste parkoersen en vaste routes in Nederland. Mits je het aantal tanden op je kettingblad zorgvuldig kiest natuurlijk. En de voordelen zijn legio: zonder voorderailleur en linker shifter weegt en voelt je fiets lichter. Neem je een Wide-Narrow-kettingblad, dan hoef je ook niet meer bang te zijn dat de ketting van het kettingblad valt, zelfs zonder kettinggeleider. Zeker niet in combinatie met een achterderailleur met ‘clutch’. Je hoeft niet meer te twijfelen of je naar een ander kettingblad moet schakelen en de kettinglijn is nooit meer te scheef. Dat is ook voor een beginner een groot voordeel, want dan kan deze zich concentreren op het fietsen en niet op het schakelen. En last but not least: je fiets ziet er net even wat cleaner uit :)
 
Prijs: +60,- (kettinggeleider of wide-narrow kettingblad)
Gewicht: 250 gram eraf
 

Het resultaat

En voilá, de 29er XC hardtail ontpopt zich tot een hardcore trailbike waarmee je zelfs de heftigste trails niet hoeft te mijden. De 6 aanpassingen zorgen voor extra comfort, controle, veiligheid, vrijheid, gebruiksgemak… En vooral veel meer rijplezier. Happy shredding!