Zo overleef je diepe sporen in de modder

Alsof singletrails nog niet smal genoeg zijn, kom je soms punten tegen waar het terrein je dwingt een bepaalde lijn te volgen, met weinig tot geen speelruimte. Diepe bandensporen in de modder bijvoorbeeld. Met deze drie tips houd je de fiets in het gareel.

In een zachte ondergrond ontstaan diepe sporen op plekken waar veel rijders dezelfde lijn volgen. De ene keer gaat het dan om een smal bandenspoortje door de modder, en de andere keer is het pad flink uitgesleten en rol je door een diepe greppel. Wellicht de lastigste situatie ontstaat als de grond hardbevroren is, zoals op de foto bovenaan dit artikel. Diepe bandensporen worden dan keihard, en in combinatie met gladheid door sneeuw en ijs haast onontkoombaar.

Veel rijders hebben moeite om op zulke momenten het evenwicht en de controle over de fiets te behouden. Maar daar kun je wat aan doen:

1. Kijk vooruit!

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: continu ver vooruit kijken is essentieel. Ook bij het rijden door diepe sporen. Dat geldt in de eerste plaats voor de aanloop ernaartoe. Hoe vroeger je dergelijke bottlenecks signaleert, des te beter ben je erop voorbereid (of kun je een lijn eromheen kiezen). Ten tweede is vooruitkijken belangrijk als je banden eenmaal in een spoor terecht zijn gekomen. Kijk je namelijk alleen maar vlak voor je voorwiel, dan ben je meer bewust van de beperkte ruimte om te sturen en raak je sneller uit balans. Blijf dus niet gefixeerd op het spoor, maar verleg je blikveld continu verder vooruit.

2. Geef de fiets wat speelruimte

Vertrouw op je banden en probeer niet te nauwkeurig te sturen. Door de vorm van het spoor zijn je wielen vaak vanzelf geneigd om erin te rollen. Probeer niet krampachtig om in of juist weer uit het spoor te sturen, maar stuur globaal in de juiste richting en laat dan je banden hun eigen weg vinden. Ondertussen concentreer jij je op de volgende uitdaging op het pad ;)

3. Wees op je hoede

Pas op voor bijkomende moeilijkheden, bijvoorbeeld als het spoor dieper wordt. Je pedalen raken dan gemakkelijk de ondergrond, en door erosie kunnen weleens diepe kuilen ontstaan. Als je wielen onverrichterzake in een spoor of greppel terechtkomen is het zaak om het hoofd koel te houden en te blijven rollen. Wordt het je toch te heet onder de banden? Rem dan af en zet desnoods een voet aan de grond om de fiets uit de greppel te trekken.