Corrigendum
Ken je dat? Heb je net de puntjes op de ï gezet en je creatie in groten getale van de drukker ontvangen, ontdek je toch nog enkele foutjes. Het boek ontkwam er jammergenoeg niet aan, en ik vind dat je als lezer recht hebt op de juiste informatie. Dus bij deze een tweetal rectificaties.
Waar de schoen wringt? Op pagina 33 staat: “De inch-maat geeft de buitendiameter van de band aan conform de ETRTO-standaardisering, […]”. De ETRTO-norm geeft echter juist metrische maten weer, voor de breedte van de opgepompte band en de diameter van de hieldraad in millimeters.
Op pagina 50 van het boek staat dat vrouwen in verhouding een langer bovenlijf en kortere benen dan mannen hebben, en dat ze kortere armen hebben (in verhouding tot hun lichaamslengte) dan mannen. Daardoor zou een vrouw, met dezelfde lichaamslengte als een man, toch een kleinere framemaat nodig hebben. Dit is onjuist.
Om hierover definitief duidelijkheid te krijgen heb ik mij gewend tot bikefitting.com, een dochteronderneming van Shimano die zich al 20 jaar verdiept in het opmeten van fietsers en het optimaliseren van hun fietshouding. Bikefitting.com raadpleegde hun database met informatie van 185.000 fietsers, en kwamen met de volgende reactie:
“Tussen mannen en vrouwen is niet zo veel verschil in lichaamsbouw. Vrouwen zijn gemiddeld 12 centimeter korter dan mannen, maar de verhouding tussen been, torso en armlengte en totale lichaamslengte is bij mannen en vrouwen vrijwel identiek. Als het op de fietspositie aankomt, zitten de grootste verschillen bij de contactpunten: zadel, stuur, schoenen. Vrouwen hebben een andere vorm van het bekken, waardoor ze vaak met een breder en ronder zadel beter bediend zijn. Dit is niet voor alle vrouwen het geval, sommigen zitten juist beter op een vlak en hard mannenzadel. Verder hebben vrouwen vaak wat kleinere handen. Hierop moet de vorm van het stuur, de handvaten en de positie van de remgrepen aangepast worden zodat ze remmen en shifters goed kunnen bedienen en de fiets goed kunnen controleren. Tenslotte hebben ze meestal wat kleinere voeten. Daarop moeten de schoenen uiteraard aangepast worden. Dus de conclusie luidt: Vrouwen zijn kleiner en hebben een kleinere maat nodig, en het zadel/stuur/remhendels moeten aangepast worden aan de anatomie van de gebruiker. Maar in de lichaamsverhoudingen zit geen verschil.”
Dus in tegenstelling tot de informatie uit de bronnen die bij de totstandkoming van het boek zijn geraadpleegd, zijn er op het gebied van lichaamsverhoudingen geen verschillen tussen mannen en vrouwen. Omdat vrouwen gemiddeld kleiner zijn dan mannen hebben vrouwen over het algemeen wel een kleinere framemaat nodig, en bij voorkeur ook de door bikefitting.com genoemde aanpassingen aan zadel, stuur en remhendels.
Pleister op de wond bij bikefitting.com
Het goede nieuws voor de lezers van het boek: de experts van bikefitting.com hebben meegedacht en bieden – naast helderheid over de lichamelijke proporties van mannen en vrouwen – 20% korting op hun diensten, die ervoor zorgen dat jij perfect op de fiets zit.
Vanaf donderdag 13 oktober zal elk bij besteld boek een flyer met deze rectificatie en de kortingsbon van bikefitting.com worden meegestuurd. Lezers die het boek tussen april en oktober 2016 via deze website hebben besteld, worden per email op de hoogte gebracht en krijgen de kortingsbon van bikefitting.com op verzoek thuisgestuurd.
Uiteraard zal het bovenstaande worden aangepast bij de volgende oplage van het boek. Ik hoop op je begrip en wens je desalniettemin veel lees- en rijplezier!