Een snake bite – Wat is het en hoe voorkom je ze?
Snake bites krijg je niet van reptielen op je pad, maar ze kunnen wel degelijk een ritje verpesten. Gelukkig zijn moderne mountainbikebanden steeds beter opgewassen tegen deze plaag, en kun je diverse maatregelen treffen om dit ongemak te voorkomen.
Een snake bite, oftewel een stootlek, veroorzaakt de meest rigoureuze gaten in banden. Ze ontstaan als een wiel over een obstakel of ander hard voorwerp rolt, en de band volledig wordt platgedrukt tussen de velg en de ondergrond. Vooral bij hoge snelheid en een ruwe ondergrond kan dit de band ernstig beschadigen, en als je met binnenbanden rijdt zijn deze meestal direct afgeschreven.
In plaats van een klein gaatje ontstaat er bij een snake bite meestal een scheur, soms zelfs op twee plaatsen tegelijk, omdat de band dubbelgevouwen wordt.

Zo ontstaat een snakebite (afbeelding: Schwalbe)
Gelukkig kun je verschillende maatregelen treffen om snake bites te voorkomen:
- Voldoende luchtdruk is de eerste stap om je banden te beschermen tegen snake bites. Het doorstoten van de velg is een duidelijk teken dat je banden te zacht zijn voor de omstandigheden.
- Ook is een stevige, brede buitenband een must. Dikke zijwanden en een stug karkas bieden weerstand tegen schokken en stoten, en hoe groter de doorsnede van de band, hoe meer “veerweg” hij heeft.
- Als je binnenbanden gebruikt, kies dan in elk geval brede exemplaren met een dikke wand. Binnenbanden zijn nu eenmaal gevoelig voor snakebites, maar zo kun je het risico beperken.
- Door de banden tubeless te maken, elimineer je in elk geval de kwetsbare binnenband. De buitenband is echter ook niet onverwoestbaar, en tubeless melk kan scheuren als gevolg van een stootlek meestal niet dichten.
- Inserts bieden wellicht de beste stootlekbescherming. Dit zijn schuimrubber strips die in een (tubeless) band worden geplaatst, en het doorstoten van de velg absorberen. Deze oplossing voegt wel extra gewicht toe, en wordt dus voornamelijk in de downhill-discipline gebruikt.
- En last but not least: Vering zorgt er ook voor dat een band soepeler en ‘lichter’ over obstakels rolt. In vergelijking met een hardtail is een full-suspension een stuk minder vatbaar voor snake bites, en bovendien krijg je er extra controle en comfort bij. Maar zelfs de afstelling van je voorvork en schokdemper kunnen een verschil maken.
Naast deze materiële middelen kun je met de juiste stuurmanskunst ook veel leed voorkomen:
- Let bij je lijnkeuze op scherpe obstakels op het pad. Soms kun je je banden sparen door enkele centimeters naar links of naar rechts te sturen.
- Pas je snelheid aan in ruw terrein. Hoe harder je rijdt, hoe harder de banden tegen obstakels aanrollen en hoe groter de kans op een stootlek. Een beetje afremmen vóór de ruwste secties hoeft de pret niet te bederven en kan bandenpech voorkomen.
- Laat de remmen los als je over een scherp obstakel of ruwe sectie rolt. Met de weerstand van de remmen klapt en stuitert een wiel harder over oneffenheden op het pad.
- Maak jezelf licht en ontlast de fiets als je over scherpe stenen of uitstekende wortels rijdt. Let ook op je gewichtsverdeling: vooral in afdalingen schuift je gewicht gemakkelijk naar achteren op de fiets, waardoor het achterwiel extra wordt belast.

