Soorten remvloeistof voor MTB-remmen
Remvloeistof is een essentieel onderdeel van het hydraulische remsysteem van een mountainbike. Het zorgt ervoor dat de kracht die je op de remhendel uitoefent efficiënt wordt overgebracht naar de remklauw, waardoor je snel en gecontroleerd kunt stoppen.
Je kunt echter niet zomaar een willekeurige vloeistof in je remsysteem gieten. Als je bijvoorbeeld water zou gebruiken, dan zou dit gaan koken zodra de temperatuur van de remklauw boven de 100 graden Celsius komt. En in vrieskou zouden het systeem bevriezen. Remvloeistof voor schijfremmen op mountainbikes moet dus aan een aantal eisen voldoen: het kookpunt moet hoog genoeg liggen, de vloeistof mag niet comprimeerbaar zijn, niet te stroperig zijn, en vocht en lucht moeten buiten het systeem blijven.
Er zijn verschillende soorten remvloeistof op de markt, elk met hun eigen chemische samenstelling, eigenschappen en compatibiliteit. In dit artikel bespreken we de belangrijkste soorten remvloeistof voor mountainbikes, hun voor- en nadelen, en waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste vloeistof voor jouw fiets.
Twee hoofdtypen
De meeste mountainbike remsystemen gebruiken één van twee soorten remvloeistof:
1. Minerale olie
2. Synthetische DOT-vloeistof
Hoewel ze dezelfde functie vervullen, verschillen ze aanzienlijk in samenstelling, eigenschappen en onderhoudsvereisten.
1. Minerale olie
Minerale remvloeistof is een op petroleum gebaseerde vloeistof die door fabrikanten zoals Shimano en Magura wordt gebruikt. Deze vloeistof is relatief stabiel en minder hygroscopisch (neemt minder vocht op uit de lucht) dan DOT-vloeistof.
Voordelen van minerale remvloeistof:
+ Lange levensduur: Omdat minerale olie weinig vocht opneemt, hoeft het minder vaak vervangen te worden.
+ Niet-corrosief: Het tast interne onderdelen minder snel aan.
+ Milieuvriendelijker: In vergelijking met DOT-vloeistof is minerale olie minder schadelijk voor het milieu.
+ Milder voor de huid: Minder agressief bij huidcontact.
Nadelen van minerale remvloeistof:
- Lagere kookpunten: Minerale olie heeft doorgaans een lager kookpunt dan DOT-vloeistof, wat bij intensief gebruik (zoals lange afdalingen) tot verminderde remprestaties kan leiden.
- Merkgebonden: Fabrikanten gebruiken vaak hun eigen formuleringen, wat betekent dat je niet zomaar een willekeurige minerale olie kunt gebruiken.
2. DOT-vloeistof
DOT-remvloeistof is een synthetische vloeistof op basis van glycol, die voldoet aan normen opgesteld door het Amerikaanse ministerie van transport (DOT staat dan ook voor Department Of Transport). Merken zoals SRAM, Hayes en Hope gebruiken DOT-vloeistof in hun systemen (al gebruikt SRAM in sommige remmen tegenwoordig minerale vloeistof). Er zijn verschillende gradaties, zoals DOT 3, DOT 4, DOT 5.1, elk met een ander kookpunt en viscositeit. Hoe hoger het nummer, hoe hoger de kwaliteit en het kookpunt. De meeste mountainbike-schijfremmen gebruiken DOT 4 of DOT 5.1 vloeistof.
Voordelen van DOT-remvloeistof:
+ Hoge kookpunten: DOT 5.1 bijvoorbeeld heeft een nat kookpunt van rond de 180°C, wat het geschikt maakt voor intensief gebruik.
+ Breed beschikbaar: DOT-vloeistof is gemakkelijk verkrijgbaar (ook bij automaterialenwinkels) en gestandaardiseerd.
Nadelen van DOT-remvloeistof:
- Hygroscopisch: DOT-vloeistof neemt vocht op uit de lucht, wat de prestaties na verloop van tijd vermindert en corrosie kan veroorzaken.
- Corrosief: De synthetische vloeistof kan verf, afdichtingen en huid aantasten.
- Regelmatig onderhoud nodig: Door vochtopname moet DOT-vloeistof vaker worden vervangen.
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn compatibel met elkaar en kunnen dus worden uitgewisseld en zelfs gecombineerd (al is dit niet aan te bevelen). DOT 5 daarentegen is een heel ander beestje: dit is een remvloeistof op siliconenbasis, en deze wordt niet gebruikt in mountainbike-remmen. Beslist vermijden dus!
Welke moet je kiezen?
De keuze tussen minerale olie en DOT-vloeistof wordt bepaald door het remsysteem van je mountainbike. Je kunt niet wisselen tussen de twee, omdat de afdichtingen en materialen in een remsysteem specifiek ontworpen zijn voor één type vloeistof. Gebruik dus altijd de vloeistof die door de fabrikant wordt aanbevolen.
Als je nieuwe remmen gaat kopen, kun je natuurlijk wel kiezen voor een systeem dat minerale olie of DOT-vloeistof gebruikt. Qua remkracht maakt het niet uit: van beide typen zijn er hele goede remsystemen op de markt. Als je zelf de remmen ontlucht, is het handig om hetzelfde systeem te blijven gebruiken omdat je dan geen nieuwe gereedschappen nodig hebt. Met het oog op de gebruiksvriendelijkheid en het milieu is minerale olie de beste keus. Qua beschikbaarheid is DOT-vloeistof het meest praktisch.
TITELFOTO: SRAM

