Velg vervangen? Zo geregeld!

Een fietswiel from scratch opbouwen is best een uitdaging. Maar soms hoeft dat niet: als je alleen de velg wil vervangen, dan is er een simpel trucje om de klus snel te klaren.

Remschijf verwijderen, cassette verwijderen, spaken demonteren en vervolgens het wiel weer opnieuw opbouwen en richten met een nieuwe velg: zo is het vervangen van een velg een flinke klus.

Aangenomen dat de nieuwe velg dezelfde effectieve diameter (ERD) heeft als de oude, en je dus geen nieuwe spaken nodig hebt, kan het heel simpel zijn:

1. Demontage

Haal het wiel uit je fiets, en verwijder de band en het velglint.

2. Positioneren

Plaats de nieuwe velg naast de oude velg, en zorg dat de ventielgaten van de oude en de nieuwe velg naast elkaar zitten en correct geöriënteerd zijn*. Zo blijft het ventiel op dezelfde plek in het spaakpatroon.

3. Verbinden

Verbind de velgen aan elkaar, door op een aantal plaatsen plakband om beide exemplaren te wikkelen. Schilderstape laat zich het gemakkelijkst hanteren en verwijderen.

4. Spaken ontspannen

Ontspan de spaken rondom, beginnend bij het ventiel, door de nippels los te draaien totdat je ongeveer twee millimeter van de schroefdraad op de spaak kunt zien.


Hier is ongeveer twee milimeter schroefdraad onder de nippel te zien

5. Spaken omzetten

Zet nu de spaken één voor één om van de oude op de nieuwe velg. Begin wederom bij het ventiel en ga het hele wiel rond. Draai de nippels telkens zodanig op de spaken, dat er weer twee millimeter schroefdraad op de spaak zichtbaar blijft.

6. Spannen en richten

Als alle spaken zijn omgezet, kun je ze rondom op spanning zetten en het wiel richten.

Het richten van het wiel is en blijft natuurlijk een precisiewerkje, dat enige oefening en fingerspitzengefühl vereist. Daarover later meer.

*ERD: Effective Rim Diameter, oftewel de velgdiameter gemeten aan de zitting van de spaken

Deel dit artikel
Tags bij dit artikel